Конспекти уроків

Тема. Життя і творчість Марка Твена. М.Твен «Чудовий маляр» (уривок із роману «Пригоди Тома Сойєра»)
Мета: сформувати в учнів первинне уявлення про особистість видатного американського письменника; розширити словниковий запас; розвивати уміння характеризувати дійові особи; стисло відтворювати послідовність подій; формулювати головну думку твору; розвивати почуття гумору, виховувати позитивні риси характеру.
Обладнання: портрет Марка Твена, картки.
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина
II. Актуалізація опорних знань
1. Назвати дійових осіб казки Б. Немцової «Сіль, дорожча за золото».
2. Переказ казки, презентація малюнків.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Вступна бесіда.
        Справжнє ім'я — Семюел Клеменс.
Народився у Сполучених Штатах Америки, у провінційному містечку, навіть не в містечку, а, кажучи по-нашому, в селі Флорида 30 листопада 1835 року. Невдовзі родина Клеменсів переїхала до містечка Ганнібал, де пройшли дитячі роки письменника.
Дітей у сім'ї Клеменсів били рідко. І Сем хотів утекти з дому лише заради пригод. Він був зовсім не схожий на "зразкового хлопчика", хоч і мав багато позитивних рис. Сем мав гострий язик і погані манери. Зате писав він гарно. Мав медаль "Правопис" за гарне письмо. Коли помер батько, в сім'ю прийшли злидні. Хлопець виконував будь-яку важку роботу, іноді навіть крав з підвалу друкарні цибулю та картоплю.
Друкував свої твори Сем під ім'ям Марк Твен, яке обрав не випадково. Коли був лоцманом (спеціалістом, який знав шлях руху судна) на кораблі, на Міссісіпі маяків не було — лише палкою лоцман визначав глибину русла, щоб пливти далі (глибина повинна бути 2 сажні — 4 метри). Тому, коли лоцман впевнювався, що можна продовжити шлях, він гукав помічникові: "Відмітка два!", англійською мовою "Магк tven" ("Марк Твен ").
Цікаво, що у своїй книзі "Пригоди Тома Сойєра" Марк Твен розповів все те, що стосується його самого, бо Том, як любив наголошувати письменник, — це він сам у дитинстві. Протягом усього двадцятого століття ця книга входила і входить до першого десятка книг, які читають найбільше.
2. Робота з підручником.
Самостійне читання статті підручника (біографії письменника)учнями.
3. Доповнити речення:
Справжнє ім’я Марка Твена — ...
Він був ..., ... ...
Марк Твен — це ...
4.  Робота над твором.
1) Словникова робота.
Поллі
Джім
Бен Роджерс
Білл Фішер
Велика Міссурі
Фут
Ярд
2) Читання твору
3) Перевірка сприймання.
— Хто головний герой твору?
— Прочитайте, з яким настроєм Том розпочинав роботу.
— Чи здогадались ви, що придумав Том?
4) Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.
−У якій країні відбуваються події?
– Які слова і вирази допомогли вам це зрозуміти?
—Хто головний герой твору? Які ще персонажі були в оповіданні?
        З яким настроєм Том розпочинав роботу? Прочитайте.
        Про що розмірковував хлопчик? Зачитайте ці роздуми.
        Що допомогло Томові прогнати смуток?
        Хто перший попався на хитрощі Тома?
        Чим зацікавив інших друзів?
        Як провів час Том у товаристві друзів?
        Який закон життя відкрив Том, сам того не відаючи? Прочитайте його формулювання.
5.         Вправи на розвиток швидкості читання.
а) Гра "Найуважніший читач".
− Позмагайтеся, хто швидше знайде і прочитає абзаци зі словами:
"Бен притишив хід";
"слинка потекла";
"дедалі більше зацікавлювався ";
"не пустила й Сіда";
"дриґав ьногами";
"сам того не відаючи".
б) Гра "Розвідники"
Порахуйте, скільки разів у творі зустрічаються імена Том (16) і Бен (14).
6. Різновиди читання
а) Виразне читання уривка твору про "плавання" пароплава "Велика Міссурі".
        Які речення переважають? Які ще є речення за метою висловлювання?
        Зверніть увагу і правильно прочитайте слова, що передають рухи, звуки Бена.
б) Читання в особах діалогу Тома і Бена.
        Яким тоном слід читати слова Тома?
        Як треба передати зміну ставлення Бена до праці? Чому у нього сталася гака зміна?
— Прочитайте діалог, передаючи почуття співрозмовників.
5. Робота з картками.
— Прочитати висновок до уривку з роману, над яким ми працювали.
Житинасвітінетакужейпоганосамтогоневідаючи,Томвідкриввеликийзакон,якийкеруєвчинкамилюдей,асаме:колихлопчиковіабодоросломузабагнетьсячогось,треба,щобцьогонелегкобулодосягти.
— Чи погоджуєтесь ви з цим висновком? Доведіть свою думку.
IV. Підсумок уроку
— Після написання книги "Пригоди Тома Сойєра", Марк Твен  спочатку повідомляв: "Це зовсім не книга для дітей, ні в якому разі. Її читатимуть тільки дорослі".
·        Чи погоджуєтесь з думкою автора? Чим вона вас зацікавила?
·        Ким працював з дитинства Марк Твен?
        Яке його справжнє прізвище? Чому обрав такий псевдонім?
        Хто є головними героями творів Марка Твена?
        Які твори Марка Твена згадано у статті?
    −І справді, уже через півроку після виходу книги він категорично заявив, що його твір "призначається для хлопчиків та дівчаток", тобто для вас.
V. Домашнє завдання
Читати текст. Давати відповіді на запитання.
Корисні посилання
Марк Твен Чудовий маляр Конспект уроку
Як Том відкрив великий закон, що керує вчинками людей

Комментариев нет:

Отправить комментарий